خدمات لود کنترل پرواز

لود کنترل بوسیله سیستم های کامیپوتری از تعداد مسافر هر پرواز اطلاع کامل دارد و بر نحوه چینش مسافر در پرواز نظارت آنلاین دارد و در صورت کم بودن مسافر و نیاز تعادلی پرواز ردیف های خاصی از صندلی ها را برای اختصاص به مسافر مشخص و تعدادی را مسدود میکند تا با استفاده از نیروی وزن مسافران تعادل هواپیما حفظ شود و پرواز دارای بهترین شرایط تعادلی هنگام برخاستن وپرواز باشد.

هر هواپیما در زمانی که هنوز سوخت، مسافر، جامه دان مسافر و بار در آن لود نشده دارای یک مرکز ثقل اولیه است،واحد لود کنترل با توجه به وزن ونحوه چینش مسافر و همچنین وزن و چینش بار در انبارها که در فرم لود پلن مشخص نموده است و مقدار سوخت با توجه به موقعیت تانکرهای سوخت (بالها و بدنه) اقدام به محاسبه مجدد مرکز ثقل هواپیما می کند که ممکن است مرکز ثقل مایل به جلو یا عقب هواپیما باشد که درنتیجه دماغه بالا یا پایین قرار می گیرد درست مانند یک کفه ترازو که سنگین تر از کفه دیگر شود. سپس بوسیله جدول محاسباتی دیگری با توجه به مرکز ثقل به دست آمده زاویه ای برای تنظیم سکان افقی هواپیما (بالچه ای درانتهای هواپیما) به دست می آید که با تنظیم سکان افقی در زمان پرواز با حرکت هواپیما به سمت جلو و برخورد جریان هوا با روی سکان افقی نیرویی در جهت مخالف تولید می شود و هواپیما تعادل خود را به دست می آورد.

این اطلاعات در آخرین لحظات قبل از پرواز توسط کارمند لود کنترل در اختیار خلبان پرواز قرار میگیرد.

که در بالا میتوانید نمونه ایی از فرم تریم شیت را ببینید، البته با ورود کامپیوتر و برنامه های کامیپوتری لود کنترل از حالت دستی به سیستمی تبدیل شده است که فرمی که شما اینجا مشاهده میکنید فرم دستی تریم شیت می باشد.

در یک جمله می توان تریم شیت را اینگونه تعریف کرد.

برگه محاسباتی جهت نشان دادن صحیح نقطه توازن و تعادل هواپیما.

● معرفی واحد لود کنترل (لودشیت)

▪ وزن پایه: وزن هواپیمای خالی شامل بدنه، موتورها، سیستم ها، تجهیزات ثابت و... است که به آن Basic Weight می گویند.

▪ وزن خشک عملیاتی: عبارت است از وزن پایه بعلاوه اقلام عملیاتی که بر اساس شرکت مربوطه مانند خدمه، جامه دان خدمه و کیترنگ پرواز است که به آن Operating Weight Dry می گویند.

▪ وزن عملیاتی: عبارت است از وزن خشک عملیاتی بعلاوه وزن کل سوخت موجود در داخل تانک های سوخت هواپیما در لحظه برخاستن که به آن Operating Weight می گویند...

▪ لود بی جان: وزن بار (پست،بار) و جامه دان مسافر که اصطلاحا Dead Load نامیده میشود.

▪ وزن مسافری: وزن مسافران پرواز که برای بزرگسالان kg ۷۵، کودکان kg ۳۵ و نوزاد kg ۱۰ محاسبه میگردد که اصطلاحا Total Passenger Weight گفته می شود.

با جمع وزن های ذکر شده وزن تقریبی هواپیما هنگام پرواز به دست می آید که لود کنترل با توجه به آموزش های دیده شده اقدام به محاسبه وزن های مختلف هواپیما میکند که این وزن ها نباید از ماکسیمم محدودیت های ساختاری هواپیما عبور کند تا هواپیما پروازی ایمن از لحاظ وزنی داشته باشد.

۱) حداکثر وزن مجازهواپیما در هنگام برخاستن (Weight (Max Take Off

۲) حداکثر وزن مجازهواپیما در هوا اما با بال های خالی از سوخت (Max Zero Fule Weight)

۳) حداکثر وزن مجازهواپیما در لحظه تماس چرخ ها با زمین (Weight (Max Landing

فرمی که در بالا مشاهده میکنید نمونه ای از فرم لودشیت است که کارمندان لود کنترل اقدام به محاسبات وزنی هواپیما در آن می کنند. البته با ورود کامپیوتر و برنامه های کامیپوتری، لود کنترل از حالت دستی به سیستمی تبدیل شده است که فرمی که شما اینجا مشاهده می کنید فرم دستی لود شیت می باشد.

در یک جمله میتوان لودشیت را اینگونه تعریف کرد.

برگه محاسباتی اوزان مختلف از قبیل وزن هواپیما مقدار سوخت، وزن و تعداد مسافر، چمدان، بار و...

● معرفی واحد لود کنترل (لود پلن)

واحد لود کنترل با توجه به تعداد مسافر و بار پرواز و با توجه به قوانین حمل هر یک از کالا ها و محدودیت های سطحی، خطی، ترکیبی، تراکمی و... هر یک از هواپیماها و برای به دست آوردن شرایط وزنی، تعادلی مناسب... اقدام به تهیه لود پلن برای بار گیری هر پرواز می نماید.

در لود پلن شما می توانید نمایی از انبارها، موقعیتهای بارگیری و درب های انبار را ببینید...

تنظیم لود پلن دقیق از مهم ترین وظایف لود کنترل است. در یک پرواز امکان وجود رادیو اکتیو، حیوان زنده، مواد خوراکی، مواد منفجره، عضو زنده بدن، مواد سرما زا، فاسد شدنی، بارهای بزرگ و... است که کارمندان لود کنترل با توجه به آموزش هایی دیده شده باید اقدام به تهیه لود پلنی نمایند که امنیت پرواز و بار حفظ شود و خطری پرواز را تهدید ننماید.

همچنین در مورد پروازهای چند لگه، رعایت تقدم بارگیری به نحوی که در اولین مقصد مجبور به جابه جایی یا تخلیه وبارگیری مجدد نباشیم و همچنین پس از تخلیه لود ایستگاه اول، هواپیما از وضعیت تعادلی مناسبی برخوردار باشد است.

لود کنترل محل قرار گیری هر یک از بارها را در لود پلن پرواز مشخص می نماید و واحد رمپ کنترل طبق لود پلن پرواز بوسیله کارمندان و کارگران آموزش دیده اقدام به بارگیری هواپیما می نماید.

سامانه یکپارچه خدمات هواپیما صبا تلاش خواهد کرد تا بالاترین ارزش افزوده برای همکاران، ذینفعان ، کاربران خود در صنعت هوانوردی از طریق توسعه و هوشمند سازی بازارهای هوانوردی داخلی و خارجی و با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مدرن عملیاتی تحقق یافته و با ارائه برترین خدمات هوانوردی به کاربران خود شعار "مدرن و هوشمند در هوانوردی تجارت کنید" را تحقق بخشیم. اعتماد ما به کارکنان خود به عنوان ارزشمندترین دارایی مجموعه بوده و شبکه اجرایی مرکز خدمات هوانوردی صبا را در ایجاد رضایت مجموعه های هوانوردی و کاربران سرآمدی میان شرکتهای فناوری در زمینه هوانوردی کشور یاری نموده است و با بهبود مستمر برای فعالیتهای خود در صنعت هوانوردی بر اساس استاندارد های جهانی را سرلوحه امور خود قرار داده ایم.ما در تلاش هستیم بهترین خدمات را به شرکتهای هواپیمایی ،مجموعه های هوانوردی ، فرودگاهها و مراکز آموزشی هوانوردی ارائه نماییم

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره و یا دریافت خدمات به صورت تلفنی از طریق مسیر های ارتباطی زیر با ما در ارتباط باشید. 

ارتباط با پشتیبانی سامانه خدمات هواپیما صبا

آدرس:   ایران تهران شهرک اکباتان فاز یک بلوار شهید نفیسی ساختمان اداری صبا طبقه پنجم واحد 10
تلفن:   2191011132(98)+
موبایل:   9938504687(98)+
ایمیل:   این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 


چاپ   ایمیل